Folignolu Angela | |
---|---|
Mistik | |
Doğum | 1248 Foligno, Umbria, Papalık Devleti |
Ölüm | 4 Ocak 1309 Foligno, Umbria, Papalık Devleti |
Kutsayanlar | Katolik Kilisesi |
Kutsanma | 11 Temmuz 1701 |
Aziz ilanı | 9 Ekim 2013 Papa Franciscus tarafından |
Türbe | Aziz Francesco Kilisesi- Foligno - Umbria - İtalya |
Yortu | 4 Ocak |
Folignolu Angela (1248, Foligno, Papalık Devleti - 4 Ocak 1309, Foligno, Papalık Devleti), İtalyan mistik ve yazar. 1701'de Papa XI. Klement tarafından kutsandı ve 2013 yılında Papa Franciscus tarafından azize ilan edildi. Her 4 Ocak’ta anılır.
Bernard McGinn'e göre Angela, XIII. yy’nın dört "kadın müjdeciler"inden biridir. Angela’nın önemini vurgulamak için, müjdeci ifadesini kullanır. Diğer müjdeciler ise; Anversli Hadewijch, Magdeburglu Mechtild ve Marguerite Porete’dir.
İtalya’nın Umbria bölgesinde yer alan Foligno’da varlıklı bir ailede doğdu. Evlendi ve birkaç çocuğu oldu. Angela, dünyayı ve onun nimetlerini sevdiğini söyler. 40 yaş civarında Assisili Aziz Francesco’nın bir görünümünü gördüğü ve hayatının boşluğunu fark ettiği anlatılır. O andan itibaren daha yüksek bir mükemmelliğe adanmış bir hayat sürmeye başladı.
Angela, yaşadığı birçok kayıptan dolayı acı çekmiş bir kadındı. Angela’nın annesi öldü. Annesinin ölümünden birkaç ay sonra kocası ve bütün çocukları öldü. Çok sevdiklerinin kaybetmesiyle kendini bütün sahip olduklarından arındırmaya ve tövbekar olarak yaşamaya başladı.
Angela, muhtemelen 1291 yılında, "Aziz Francis'in Üçüncü Düzeni" tarikatına katıldı. (Yani Assisili Aziz Francesco’nın yemin etmeyen kadın ve erkeklerden oluşan bir cemaate). Kendisini Arnoldo isimli Fransisken bir rahibin ruhsal yönetimi altına soktu. Onun ruhsal yönetiminde "itirafçı" olarak hizmet edecektir.
Angela’nın mistik esinlemeler aldığı ve bunları yazdırdığı söylenir. Bu anlatımlar iki eserden oluşan bir derlemede yer almaktadır.
Öğretilerinin birinde duada yükselen evreleri ayırır. Diz çökme gibi bedensel egzersizler, ruhun Tanrı’dan başka bir şey düşünmediği zihinsel dua ve ruhun Tanrı’nın merhametiyle götürüldüğü doğaüstü dua. Bu üç evre, kişiyi kendinin ve Tanrı’nın bilgisine götürür.
Görünümle ilgili olarak Angela, Efkaristiya’da İsa’nın nasıl görebildiğini açıklar. Efkaristiya’nın gizemini zirvesiz bir dağ ve şefkatin bir gizemi olarak tanımlar. (Yönergeler 67) Angela, Tanrı’yı sonsuz bir derinlik olarak tanımlar. Tanrı ile karşılaşmak ‘ilahi sonsuzluğun derinliklerinde normalden daha fazla özümsemektir'. (Yönergeler 36) Tanrı onun için aynı derecede büyük bir sevgiyle dengelenen ezici bir gizemdir. (Yönergeler 23)
Bildiri Kitabı'nda, İsa Angela’yı sever ve sevginin onu tanımladığı şekliyle ‘acı çeken Tanrı-adam’ olduğunu hisseder. İlk on dokuz adım, Mesih’in sevgisini bulmak için çektiği acılardaki kefareti ve arınma sürecini anlatır. İsa’nın sevgisi onun için İsa Mesih’in ıstırapları ve çarmıha gerilmesi ile görünümlerde kendini gösterir. Sonraki on bir adım, Üçlü-Birliğin ortasında duran zirveye ulaşmadan önce İsa Mesih’in haçın üzerinde terk edilmesinin korkunç karanlığını paylaştığı adımlardır.
17. yüzyılda, François de Sales, Alfonso de Liguori, Fénelon, Jacques-Bénigne Bossuet veya Jean-Jacques Olier gibi birçok mistik ondan ilham kaynağı olarak bahseder. XIX. ve XX. yüzyılda roman yazarı Georges Bernanos, şair Georges Bataille ve Simone de Beauvoir, Julia Kristeva ve Luce Irigaray gibi feministler yazılarında ondan alıntı yapar.
|