Günümüz dünyasında, Georgios Sinkellos günlük yaşamın çeşitli yönlerinde benzeri görülmemiş bir önem kazanmıştır. Politika üzerindeki etkisinden teknoloji üzerindeki etkisine kadar Georgios Sinkellos'in küresel sahnedeki varlığı yadsınamaz. Bu makalede, Georgios Sinkellos'in kendini gösterdiği farklı boyutları inceleyerek zaman içindeki gelişimini ve modern toplum üzerindeki etkisini analiz edeceğiz. Bu analiz sayesinde Georgios Sinkellos'in önemini ve bugün dünyayı şekillendirmedeki rolünü daha iyi anlayabileceğiz.
Georgios Sinkellos (Yunanca: Γεώργιος Σύγκελλος, ö. 810'dan sonra) Bizans tarihçisi ve dini yetkilidir. Konstantinopolis gelmeden önce uzun yıllar Filistin'de (muhtemelen Aziz Chariton'un Eski Lavra'sında veya Tekoa yakınlarındaki Souka'da) keşiş olarak yaşamış, Konstantinopolis'te burada Patrik Tarasios'a sinkellos (kelimenin tam anlamıyla "hücre arkadaşı") olarak atanmıştır. Daha sonra, büyük eseri olması planlanan, dünya tarihinin bir kroniği olan Ekloge chronographias'ı (Grekçe: Ἐκλογὴ Χρονογραφίας veya Kronografi Ekstraktı yazmak için bir manastıra çekilmiştir. Anastasius Bibliothecarius'a göre Georgios "sapkınlığa karşı cesurca mücadele etmiş ve Kilise ayinlerine karşı öfkelenen yöneticilerden birçok ceza almış", ancak iddianın doğruluğu şüphelidir.[1]
Bir sinkellos olarak Georgios, Konstantinopolis'in dini yapısında yüksek bir konuma sahipti. Bu pozisyonun belirli bir görevi yoktu, ancak görevdeki kişi genellikle patriğin özel sekreteri olarak görev yapacaktı ve İmparator tarafından baş belası bir patriğin hareketlerini ve eylemlerini sınırlamak için de kullanılabilirdi (VI. Konstantinos'un hükümdarlığı sırasında olduğu gibi). Georgios'un birkaç meslektaşı Patrik Tarasius'un muhafızları olarak görevlendirildi). Bu makam I. Basileios zamanında imparatorluk hediyesi olacaktı ve muhtemelen çok daha önceydi; Bu nedenle Georgios konumunu İmparatoriçe İrini'ye borçlu olabilir. Pek çok synkelloi daha sonra Konstantinopolis Patriği veya diğer görüşlerin Piskoposları olacaktı (örneğin Georgios'un meslektaşı İoannis, 803'te Sardeis Metropoliti Piskoposu olan Patrik Tarasius yönetimindeki başka bir sinkellos ).
Ancak Georgios bu yolu izlemedi, bunun yerine büyük tarihçesini yazmak için dünyadan çekildi. Görünüşe göre İmparator I. Nikiforos, Georgios'un hoşnutsuzluğuna hemen hemen aynı sıralarda maruz kalmıştı: 808'de Nikiforos, ona karşı bir komplo keşfetti ve aralarında sadece laik şahsiyetlerin değil, aynı zamanda kutsal piskoposların, keşişlerin ve din adamlarının da bulunduğu şüpheli komplocuları cezalandırdı. synkelloi da dahil olmak üzere Büyük Kilise ...yüksek şöhrete sahip ve saygıya layık kişiler"; söz konusu sinkellos'un Georgios'un kendisi mi yoksa bir meslektaşı/halefi mi olduğu bilinmiyor, ancak Georgios'un arkadaşları ve meslektaşları da dahil olmak üzere din adamlarına yönelik saldırı, İmparator'u Georgios'a sevdirmeyecekti ve "patolojik" durumun motive edici faktörü olarak öne sürülüyor. İman Savunucusu Theofanis'in tarihçesinde I. Nikiforos'a yönelik nefret"[2] Ölüm tarihi belirsizdir; Theofanis'in vakainamesi içinde bulunan bir referans, onun 810'da hala hayatta olduğunu açıkça ortaya koyuyor ve bazen 811'de öldüğü belirtiliyor, ancak buna dair hiçbir kanıt yok ve Theofanis'in vakainamesi içinde bulunan metinsel kanıtlar onun 813'te hala hayatta olduğunu gösteriyor.[3]
Onun vakayinamesi, adından da anlaşılacağı gibi, bir tarihten çok, notların yer aldığı kronolojik bir tablodur. Yaşamı boyunca Arap yönetimi altında hemen hemen aynı şekilde yazan memleketindeki Süryani vakanüvislerin yanı sıra İskenderiyeli Annianus ve Panodorus'tan (5. yüzyılın başlarında yazan keşişler) yola çıkan Georgios, kronolojiyi kullandı. Sextus Julius Africanus ve Eusebios'un eşzamanlı yapıları, olaylarını kesinlikle zaman sırasına göre düzenliyor ve onları gerçekleştikleri yılda adlandırıyor. Sonuç olarak, anlatı, her bir olayın diğer olaylarla ilişkisine atıfta bulunma ihtiyacına göre ikincil olarak kabul edilir ve bu nedenle uzun tarih tablolarıyla sürekli olarak kesintiye uğrar; öyle ki Krumbacher bunu "evrensel bir tarih yerine ek açıklamalarla oldukça büyük bir tarihsel liste " olarak tanımlamıştır."
Georgios kendisini ortodoksluğun sadık bir savunucusu olarak ortaya koyuyor ve Nenizili Gregorios ve İoannis Hrisostomos gibi Yunan Babalardan alıntılar yapıyor. Ancak dini önyargılarına ve kuru ve ilgi çekici olmayan karakterine rağmen, içinde muhafaza edilen eski yazarların ve apokrif kitapların parçaları onu özellikle değerli kılmaktadır. Örneğin, Eusebios'un Vakainamesi orijinal metninin önemli bir kısmı Georgios'un çalışmasının yardımıyla restore edilmiştir. Başlıca otoriteleri İskenderiyeli Annianus ve İskenderiyeli Panodorus'tu ; Georgios, Manetho'nun tarihi hakkındaki bilgilerinin çoğunu onun aracılığıyla edinmişti; Georgios ayrıca Eusebius, Deksippos ve Sextus Julius Africanus'a da büyük ölçüde güveniyordu.[4]
Georgios'un kroniği ölümünden sonra arkadaşı Theofanis tarafından devam ettirildi;[4] Theofanis'in çalışması büyük ölçüde Georgios'un etkisiyle şekillenmiştir ve Georgios'un Theofanis'in Chronicle'ı üzerinde Theofanis'in kendisinden daha büyük bir etkisi olmuş olabilir. Anastasius Bibliothecarius, Georgios Sinkellos, İman Savunucusu Theofanis ve Patrik Nikiforos'un kroniklerinden Latince bir Historia tripartita derledi. 873 ile 875 yılları arasında yazılan bu çalışma, Georgios'un tarihi olaylar için tercih ettiği tarihleri Batı'ya yaydı. Bu arada Doğu'da Georgios'un şöhreti yavaş yavaş Theofanis'in gölgesinde kalmıştır.