Onikiciler

Görünüm kenar çubuğuna taşı gizle

Onikiciler ya da İsnâ‘aşer’îyye (İmamî Şiîlik, Arapça: اثنا عشرية), On İki İmam'a inanan Onikicilik mensuplarını tanımlamak için kullanılan tabir. On İki İmama inanmalarından dolayı (Onikicilik/On İki İmamcılık) olarak adlandırıldıkları da olur.

Onikiciler mensupları

Aleviler, Caferiler, Kızılbaşlar, Kalenderiler, Nimetullahiler ve Bektaşiler gibi tarikat gruplarının hepsi İsnaaşeriyye mensubudur. Ayrıca İsmaililer İmameti kabul etmelerine rağmen İmamların 12 tane olmadığını ve sıralarının değişik olduğunu iddia ederler.

İsnâaşeriyye mezhebinden olanlar, imamlara inanç gibi Şiilik inancının birçok öğretilerini ilişkin mezheplerle paylaşsalar da İsmaililer ve Zeydiler ile imam sayısında uyuşmazlar. Ayrıca imamların teselsülü konusunda da birleşemezler. Genel olarak imamın tanımı ve rolü konusunda da farklı görüşleri bulunmaktadır.

Genel bakış

Sünnilik ve Şiilik arasındaki farklılık, Şiiliğin Muhammed'den sonra ilk yöneticinin hem peygamberin vasiyetiyle, hem de ilahî seçimle Ali bin Ebu Talib olması gerektiğine inanılmasıdır. İsnaaşeriyye'de son imam olan Muhammed Mehdi'nin çocukken kaybolup bugün gayba halinde bulunduğu ve ileride tekrar Mehdi olarak Dünya'ya geleceğini kabul ederler. Takriben Şiilerin %85’i Onikici olup Şii Müslüman denirken genelde İsnaaşeriyye'den olanlar kastedilir.

İsnaaşeriyye inancına göre;

  1. İslâm peygamberi Muhammed'in kızı Fâtıma ve dâmâdı Ali'nin soyundan gelen On İki İmam kanalıyla ulaşan sözleri hadis olarak kabul eder ve bunları en güvenilir olarak görürler. Hadis anlayışlarının, Sünnî anlayıştan farkı şudur ki; bir hadisin sahih olup olmadığına, rivayet eden kişinin Ehl-i Beyt soyundan gelip gelmediğine bakılarak karar verirler. Bu yönüyle Sünnilerce sahih kabul edilen Kütüb-ü Sitte'yi genellikle esas almazlar, bunun yerine Kütüb-i Erbaa'ya önem verirler.
  2. Bilhassa İslâm peygamberi Muhammed'in kuzeni, dâmadı ve peygamberin ilk hanımı olan Hatîce'den sonra İslâm'ı ikinci olarak kabul eden, Ehl-i Beyt'in başı ve peygamberin bugüne kadar gelen soyunun tek babası olan Ali'nin teselsülünü Sünnîlerin hilâfına Hilâfetin yerine esas kabul ederler. Onlara göre Ali, Müslümanların çoğunluğunca kabul edilen dördüncü halife olmaktan ziyade ilâhî tasdik edilmiş ilk imâmdır. Bu imâmlara "İlâhî Halîfeler" de derler.
  3. Fıkıh usûlü olarak kıyas yerine aklı kabul ederek içtihadı önemserler.
  4. Raşid halifeler yani Dört Halife içinde kabul gören ilk üç halife olan Ebu Bekr-i Sıddık, Ömer bin Hattab ve Osman bin Affan'ın halifeliklerinin hak olmadığını ama bu yüzden de onların kafirlikle suçlanamayacaklarını kabul ederler.
  5. Muhammed'i ve kızı Fatıma Zehra'nın yanı sıra Oniki imam'ın da mâsum ve yanılmaz olduklarına inanılır.

İsnâaşeriyye mezhebinin yaygın olduğu yöreler

İmamîye-i İsnâ‘aşer’îyye inancı Azerbaycan, Bahreyn, Lübnan, Irak ve İran’da çoğunlukça benimsenir. Arnavutluk, Suriye ve Türkiye’deki Alevîler, kendilerini Onikici saysa da ana görüşten önemli ölçüde ayrılan inançları vardır. Onikicilik inancı Afganistan, Birleşik Arap Emirlikleri, Nijerya, Hindistan, Katar, Kuveyt, Pakistan ve Tanzanya’da da büyük azınlıklarca kabul edilir. Daha küçük azınlıklar, Avrupa ve Amerika’nın yanı sıra Endonezya, Gana, Kenya, Malezya, Mısır, Senegal, Sudan, Suudi Arabistan, Umman, Yemen gibi Dünya’nın birçok başka ülkesinde mevcuttur.

İmamîye-i İsnâ‘aşer’îyye (İmamî Şiîlik) mezhebinin diğer Şiî mezhepler arasındaki konumu

                             
          Haşim bin ʿAbd Menâf             
                             
          Haşimoğulları             
                             
          ʿAbd el-Muttalib bin Haşim             
                                
                         
 Amine bint Vehb      ʿAbd Allâh bin ʿAbd el-Muttalib Ebû Tâlib Ez-Zûbeyr Hamza `Abbâs‘binʿAbd‘el’Muttalib 
       
                                
     
 Hatice bint Hüveylid      Muhammed              ʿAbd Allâh bin `Abbâs   
       
                                  
     
          Fatıma Ali     Havlet bint Câ'fer `Alî bin ʿAbd Allâh 
        
     Selman-ı Farisî                                
                  
            Hasan bin Ali Hüseyin Seyyid eş-Şühedâ Muhammed bin Hanefiyye  Abbâsîler Muhammed "el-İmâm" bin `Alî bin el-`Abbâs  
   
                                    
         
   Hasan bin Zeyyîd Zeyyîd bin Hasan Hasan el-Mû'tenâ Zeynelâbidîn Keysanilik  Bû'Müslim’îyye Mazdekçilik
 
                                      
            
   Taberistan Alavîleri Hasan bin Zeyd  ʿAbd Allâh el-Kâmil Muhammed el-Bakır Zeyd bin Ali eş-Şehid Sinbâd Neo’Mazdekçilik
     
                                     
                
   İbrahim bin ʿAbd Allâh  Muhammed bin ʿAbd Allâh (Muhammed bin Abdullah el-Mehdi) İdris bin ʿAbd Allâh
İdrîsîler (Zeyd’îyye)
 İmamet Zeydilik El-Mukanna’îyye Hurremiyye
(Babek Hûrremî)
  
 
                                   
          
   Yahya bin ʿAbd Allâh  Zû'n-Nûn el-Mısrî Câ’bir bin Hayyân Câʿfer es-Sadık  Hasan bin Zeyd'ül-Alevi Kızılbaş Gnostisizm
     
                                          
                   
   Beyazid-i Bestami  ʿAbd`Allâh‘el’Eftâh‘bin’Câʿfer‘i’Sâdık İsmail bin Ca‘fer es-Sâdık Musa el-Kâzım      Çepniler Tahtacılar  
    
                                     
      
   Fethîlik (Eftâh’îyye) Vâfî Ahmed (ʿAbd Allâh bin Muhammed bin İsmâ‘il) el-Vâfî Muhammed‘bin’İsmâ‘il‘eş’Şâkir (Yediciler) Ali er-Rızâ      Taberistan Zeydî-Alavîler Emîrliği Melamilik   
     
                                     
  
   Muhammed bin ʿAbd Allâh el-Eftâh Takî Muhammed (ʿAhmed bin ʿAbd Allâh bin Muhammed) et-Tâkî İsmaililik (İsmâ‘il’îyye/Yedicilik) Muhammed el-Cevâd  Tavvûsîlik (Tavvûs’îyye/Altıcılık) Bâtınîlik (Bâtınî İsmâ‘il’îyye) Ezoterizm 
  
                                       
      
  Tasavvuf Razî ʿAbd Allâh (Hüseyin bin ʿAhmed bin ʿAbd Allâh) ez-Zeki  Kufeli Hamdân Kârmat (Karmatîyye/Yediciler) Ali el-Hâdî  Vâkıfîlik (Vâkıf’îyye) Mitraizm      
    
                                     
             
    Sâbiîlik Mehdi (Fatımi) Ebû-Saʿid Hasan bin Behrâm Cennâbî (Bahreyn) Hasan el-Askerî Muhammed‘bin’Ali‘en’Nakî Muhammedîlik (Muhammed’îyye)       
   
                                   
        
    Muhammed ed-Derezî Fâtımî Devleti Karmatîlik (Yediciler/elʿBakl’îyye) Muhammed el-Mehdi FazlʿAllâh Esterâbâdî (Hurûfilik)  Muhammad bin Nusayr      
  
                                     
              
   Dürzîlik Mustalilik Nizarîlik  On İki İmam Hurûfilik  Nusayrilik    
   
                                    
      
     Mecîd’îyye/Hâfız’îyye Tâyyîb’îyye  Türkistan Aleviliği         Kabbalah    
  
                                    
            
     Sünnî Buhra DavudîʿBuhra’1094  Alamut Kalesi
(Sabbahiyye)
    Muhammed Kebir Arizî  Mahmud Pâsikhânî    
  
                                       
              
   Câʿferî Buhra (1426) Patanî Buhra (1538)  SüleymanîʿBuhra’1591 Alavî Buhra (1625)  Tâcü’l-Ârifîn Ebu’l Vefâ Vefâîlik (Vefâ’îyye)  Nûktâvîlik (Hurûfilik)      
                                     
                    
   Hebtiahs Buhra (1754) Etbeî’MelekʿBuhra’1840 İleri Davudî Buhra (1977)  Tac’ed-Dîn Geylânî Halvet’îyye/Zahid’îyye  Ebu’l Bekâ Baba İlyas Bâbâîlik (Bâbâ’îyye)  Seyyid Nesîmî (Hurûf’îyye)     
   
                                     
                    
  Yusuf Hemedanî Melâmet’îyye/Kalender’îyye  Ûveys bin Âmir-î Karenî (Üveys’îyye)  İmamet (İsnâaşeriyye öğretisi)  Safî’ûd-Dîn İshak Safev’îyye  Baba İshak İshak’îyye  Dedebabalık (Bektaş’îyye)    
    
                                   
   Ahmed Yesevî Yesevilik / Melâmet’îyye  Hallâc-ı Mansûr
(En-el Hak)
  Cûneyd El-Bağdâdî  Sadr’ed-Dîn Mûsa / Hoca Âlâ’ed-Dîn Âli Hâmid’ûd-Dîn-i Veli / Hacı Bayram-ı Veli  Ahmed er-Rifâi     
    
                                       
   
   Kutb’ûd-Dîn Haydar Kalenderilik / Yesevilik Muhy’ûd-Dîn-i Ârabî
(Sufi metafiziği)
 Abdülkâdir Geylânî (Kadir’îyye)  Şeyh İbrahim Cûneyd / Haydar  Bayram’îyye/Celvet’îyye Azîz Mahmûd Hüdâyî  Rıfâ’îyye   
    
                                       
      
   Hacı Bektaş-ı Veli Haydarîlik / Ekberîlik  Sadr’ed-Dîn Konevî (Ekber’îyye) Yefâ’î / Şah Ni'metullah-i Veli Sultân Ali Mirza Safevî Devleti / I. İsmail  Sarı Saltık Dede (Saltuk’îyye) Galip Hasan Kuşçuoğlu    
  
                                        
               
   Ahî Evran / Ahilik  Kızılbaş Ni‘metullâh’îyye İsnâ‘aşer’îyye  Barak’îyyûn  Galibi Tarikatı      
                                       
     
   Taptuk Emre  Abdal Mûsa Burhan’ed-Dîn Hâlil’ûllâh    Alevilik  Kürt Alevîliği         
  
                                     
       
   Yunus Emre Balım Sultan      Nadir Şah Sultan Sahak  Adiyy bin Müsafir       
 
                                    
  Kaygusuz Abdal Bektaşilik Nûrbakş’îyye Câʿfer’îyye Yâresânîler  Êzidîler     
 
                                      
              
     Âli’îyye  Harabât’îyye Usûlî  Ahbârî             
    
                                   
  Pir Sultan Abdal Celâl’îyye      Afşarlar Luviler  Kabalizm      
                                     
        
  Kul Himmet          Kaçar Hanedanı   Işık Alevîliği         
                                 
     
                    Şeyhilik          
                                 
                         Babilik    
    
                                
      
            Velâyet-i Fakih yâ Hükûmet-i İslamî    Ezelî Bâbîler Bahâîlik    
                              
   
              İran           
                            


Kaynakça

  1. ^ "Şia'ya göre Hz Ali, Ebubekir ve Ömer'e karşı nasıl bir tavır takınmıştır? - caferilik.com". 16 Nisan 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 4 Nisan 2016. 
  2. ^ "Şia neden sahabelere ve halifelere lanet eder? - caferilik.com". 16 Nisan 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 4 Nisan 2016. 
  3. ^ "Shia women too can initiate divorce". The Times of India. 6 Kasım 2006. 2 Mayıs 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 21 Haziran 2010. 
  4. ^ "Talaq rights proposed for Shia women". Daily News and Analysis, www.dnaindia.com. 5 Kasım 2006. 8 Şubat 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 21 Haziran 2010. 
  5. ^ "Obama's Overtures". The Tribune. 5 Mart 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 21 Temmuz 2010. 
  6. ^ "Imperialism and Divide & Rule Policy". Boloji. 13 Aralık 2010 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 21 Temmuz 2010. 
  7. ^ "Ahmadinejad on way, NSA says India to be impacted if Iran 'wronged by others'". Indian Express. Erişim tarihi: 21 Temmuz 2010. 
  8. ^ International Crisis Group. The Shiite Question in Saudi Arabia, Middle East Report No. 45, 19 September 2005 17 Aralık 2008 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi..
  9. ^ Muhammed Ebû Zehra: Mezhepler Tarihi, Sayfa 225, Düşün Yayıncılık, İstanbul, 2011. (Câ’bir, i’tikad ve imân esasları konusunda Câ’fer-i Sâdık’tan ders almış ve onun i’tikadını benimsemiştir. Câ’bir bin Hayyân, Câf’er-i Sadık’ın îlmini topladığı beşyüz risâlesini bir araya getirerek tek bir kitâp halinde yayınlamıştır. Câ’bir bu risâlelerin, kendisinin Câf’er-i Sadık’tan edindiği feyz ve ilhâmlar sayesinde teşekkül ettiğini belirtmiştir.)
  10. ^ Muhammed Ebû Zehra, Mezhepler Tarihi, Sayfa 225, Düşün Yayıncılık, İstanbul, 2011. (İmâm Câ’fer’in Allah’ın mevcûdiyetini bilme gayesi için Kozmoloji ilmiyle uğraştığını bildiren deliller vardır. Elde ettiği bilgileri Allah’ın vahdaniyetini ispat etmek amacıyla kullanmıştır. Bu konuda, İmâm Câ’fer-i Sadık, Kur'an’in evren ve tabiât hakkında bilgiler vererek insanları düşündürme methodunu uygulamıştır. Mufaddal bin Amra’ya yazdırdığı “Risalet-ût Tevhîd” adlı kitabında tabiât olaylarının insanın hizmetine sunulmuş olduğunu öne sürerek, hepsinin bir yaratıcının eseri olması gerekliliği hakkında yürüttüğü fikirlerini savunmuştur.)