İmamet

İmâmet ya da İmâmîlik (Arapça: إمامة; Imāmah) İslam'ın bir kolu olan Şiiliğin temel ilkelerinden birisidir. Sünnilik imâmeti imanın esaslarından biri olarak saymaz.

İmâmet (Etimoloji)

Etimolojide imamlık (önde durma, önde olma) anlamındadır. Cami ve namaz imamlığından ayrı olan bu kelime ile İslam ümmetinin rehberliği, liderliği ve yöneticiliği kastedilmektedir. Tüm insanlığı doğru yola ulaştırmada öncülük edenlere ise imam denir. İmâmet kelimesi Kur'an-ı Kerîm'de çok yerde geçmektedir. Enbiyâ Suresi'nin 72. ayetinde aşağıdaki şekilde:

"Ve biz ona İshâk'ı ve Yakûb'u bir hediye olarak verdik ve hepsini salih insanlardan kıldık. Ve biz onları bizim emrimizle hidayet eden (doğru yola götüren) imamlar kıldık. Onlara hayır işler yapmalarını, doğrudan namaz kılmalarını ve zekât vermelerini vahyettik ve onlar bize ibâdet edenlerdi" diye buyurulmaktadır.

Kureyş neslinden gelen şâhsiyetlerin oluşturduğu "İmâmet" silsileleri ve ortaya çıkan mezhepler

                                                       
                Abd Menâf bin Kusayy       
                                 
                       
  ʿAbd Şems   Hala Barra Muttalib Hâşim         
                                
                     Haşimoğulları         
                                     
                
  Ûmeyye           Esed bin Haşim ʿAbd el-Muttalib Seyfeyyeh Nazle 
                                            
                                 
Harb Ebi'l As bin Ümeyye  ʿÂmine ʿAbd Allâh Fatıma bint Esed Ebu Talib Hamza Ez-Zûbeyr  Abbâs      
     
                                               
            
Ebû Sûfyân Hakem bin Ebî’l-ʿAs Affân ibn-i Ebî el-ʿAs Muhammed Hatice bint Hüveylid  Ali el-Mûrtezâ Havlet bint Câ'fer ʿAbd’ûl-'Uzzâ  ʿAbd Allâh bin 'Abbâs     
       
                                                 
         
Muaviye I. Mervan Osman Rukiyye Fatıma Zehra       Muhammed'binʿHânifîyye  Hârith  ʿAli    
         
                                                   
                                
Emevîler Hâlifeliği   Hasan el-Mûctebâ      Muhammed ibn îs-Sıddîk    Seyyîd’ûs-Şuhedâ
(Kerbelâ)
 Şehre-Bânû bint
Yezdigirt bin Şehre-Yâr
  El-Muhtâr ibn el-Sâkafî
(Ebû‘Emre'Keysân’îyye)
  Muhammed "el-İmâm" İbrâhim
"el-İmâm"
        
                                                    
                           
    Hasan el-Mû'thennâ Zeyyîd bin Hasan  Kâsım bin Muhammed Fatıma bint Hasan bin Ali (Ümmü ‘Abd Allâh) Ali Zeyn el-Âb’ı-Dîn Ceydâ el-Sindhi  Ebû Hâşim el-Hânifîyye (Keysân’îyye)  Ebû’l'Abbâs es-Seffah ʿAbd Allâh bin Tayyâr 
     
                                                    
              
    ʿAbd Allâh el-Kâmil Hasan bin Zeyyîd  ‘Umar el-Eşref Ferveh bint el-Kâsım (Ümmü Ferve) Muhammed el-Bakır
(İmâmet)
 Zeyd bin Ali eş-Şehîd
(Zeyd’îyye)
     Abbâsîler Hâlifeliği İsmâ‘il bin ‘Abd Allâh 
   
                                                  
                    
Nefs’üz-Zekiyye  İdris bin ʿAbd Allâh İsmâ‘il bin Zeyyîd ‘Ali ibn Ömer Fatımaʿbint'el’Hûsseyin'el Ethrem bin Hasan bin Ali İmâm Câʿfer es-Sâdık (İmâmiye) Hamîdeh‘el’Berberiyyeh
(Berberi Hâmîde Hâtûn)
 Hasan bin Zeyd’ûl-Alevî (Taberistan) Hüseyin bin
Zeyd’Alevî
 ‘Abd Allâh bin İsmâ‘il    
    
                                                    
                
İbrahim bin ʿAbd Allâh  İdrisiler
(Zeyd’îyye)
  Muhammed bin İsmâ‘il Hasan ibn ‘Ali b. Ömer ʿAbd Allâh el-Eftâh
(Eftâh’îyye)
 İsmâʿil‘bin’Câʿfer'elʿMûbarek
(İsmâ‘îl’îyye)
 Mûsâ el-Kâzım
(İsnâ‘aşer’îyye)
 Ümmü’l Benîn Necmeh Yahyâ bin Hüseyin el-Hüseyin 
  
                                                   
            
Yahyâ  Hammûdiler Zeyyîd ‘Ali     Muhammed bin İsmâ‘îl Ali er-Rıza Sabîkah Kheyzurân ‘Umar Fatıma  
    
                                              
          
İsâ  Dâ‘î Sâghîr Dâ‘î Kebîr En-Nâsır     Vâfî ʿAhmed Muhammed Cevâd Sumâneh   Yahyâ Kûfî 
   
                                     
    
Câʿfer       Alavîler          Takî Muhammed Ali en Nakî Hâdise / Suzan / Sevil   
         
                                  
    
Süleymân                  Razî ʿAbd Allâh Hasan el-Askerî Nergis bin Bardas   
   
                                    
        
Mûsâ                 ‘Ubeyd’Allâh el-Medhî Muhammed Mehdî    
                                 
                    Fâtımîler (Yedicilik) On İki İmâm (Onikicilik)    
                                    
                    Kâ'im            
                                    
                    Mansûr            
                                    
                    Mu'izz            
                                    
                    Nizâr el-Azîz            
                                    
                     El-Hâkim bi-EmrʿAllâh            
    
                                     
                Dürzîler Ali ez-Zâhir            
                                    
                    Ebû Tamîm Ma’add el-Mûstensir bil-Lâh             
       
                                        
           
                Nizârîlik Mustâ‘lîlik      Pamir Alevîliği 
                                  
                Ebû Mansûr Nizâr el-Mustafâ li-Dîn’il-Lâh Ebû’l-Kâsım ʿAhmed el-Mustâ‘lî b'il-Lâh  Muhammed ibn-i Ma’add el-Mûstensir b’il-Lâh     
                                      
                El-Hâdî bin el-Nizâr El-Âmir bi'Ahkâmi’l-Lâh ʿAbd’el-Mecîd el-Hâfız     
 
                                   
     
                Elemûtlar Et-Tâyyîb Ebû’l-Kâsım Hâfızîler      
                                   
                El-Môhtadî bin el-Hâdî      İsmâʿil ez-Zâfir li-Dîn’il-Lâh Yusuf ibn’ûl-Hâfız 
                                   
                El-Kahir bin el-Môhtadî      İsâ el-Fâ’iz bi-Nasr’Allâh ʿAbd Allâh el-Âzıd 
 
                                 
                Hasan Alâ Zikrihi’s-Selâm              
                                 
                Nûr’ed-Dîn II. Muhammed              
                                 
                Celal’ed-Dîn III. Hasan              
                                 
                Alâ’ed-Dîn Muhammed              
                                 
                Rûkn’ed-Dîn Hûr-Şâh              
                                 
                IV. Ağa Han (Nizâr’îyye) Dâ’îler (Mustâ‘lîyye)     

İmâmîlik (İmâmîyye)

Peygamberler Nübüvvet (Peygamberlik) makâmının yanında İmâmet (İmâmlık, Liderlik ve Yöneticilik) makâmlarına da sahiptirler. Muhammed'in ahirete irtihâlinden sonra ise, onun Ehl-i Beyt'inden yani soyundan bazı kişiler bu makâma gelmişlerdir. Şiîlik meşrebi içerisinde aşağıda sıralandığı şekilde Ghulât (Kökenciler), Zeydilik (Beşçiler), İsmailîlik (Yedicilik/Yedi İmamcılık) ve Câferiyye Şiîliği ya da İsnaaşeriyye (Onikicilik/On İki İmamcılık) olarak dört ana başlık altında sınıflandırılmaktadır.


Şiîlikte mevcut başlıca tarikât ve mezhepler ile önemli kişiler arasındaki tarihi yakınlıkların basitleştirilmiş şeması:

                             
          Haşim bin ʿAbd Menâf             
                             
          Haşimoğulları             
                             
          ʿAbd el-Muttalib bin Haşim             
                                
                         
 Amine bint Vehb      ʿAbd Allâh bin ʿAbd el-Muttalib Ebû Tâlib Ez-Zûbeyr Hamza `Abbâs‘binʿAbd‘el’Muttalib 
       
                                
     
 Hatice bint Hüveylid      Muhammed              ʿAbd Allâh bin `Abbâs   
       
                                  
     
          Fatıma Ali     Havlet bint Câ'fer `Alî bin ʿAbd Allâh 
        
     Selman-ı Farisî                                
                  
            Hasan bin Ali Hüseyin Seyyid eş-Şühedâ Muhammed bin Hanefiyye  Abbâsîler Muhammed "el-İmâm" bin `Alî bin el-`Abbâs  
   
                                    
         
   Hasan bin Zeyyîd Zeyyîd bin Hasan Hasan el-Mû'tenâ Zeynelâbidîn Keysanilik  Bû'Müslim’îyye Mazdekçilik
 
                                      
            
   Taberistan Alavîleri Hasan bin Zeyd  ʿAbd Allâh el-Kâmil Muhammed el-Bakır Zeyd bin Ali eş-Şehid Sinbâd Neo’Mazdekçilik
     
                                     
                
   İbrahim bin ʿAbd Allâh  Muhammed bin ʿAbd Allâh (Muhammed bin Abdullah el-Mehdi) İdris bin ʿAbd Allâh
İdrîsîler (Zeyd’îyye)
 İmamet Zeydilik El-Mukanna’îyye Hurremiyye
(Babek Hûrremî)
  
 
                                   
          
   Yahya bin ʿAbd Allâh  Zû'n-Nûn el-Mısrî Câ’bir bin Hayyân Câʿfer es-Sadık  Hasan bin Zeyd'ül-Alevi Kızılbaş Gnostisizm
     
                                          
                   
   Beyazid-i Bestami  ʿAbd`Allâh‘el’Eftâh‘bin’Câʿfer‘i’Sâdık İsmail bin Ca‘fer es-Sâdık Musa el-Kâzım      Çepniler Tahtacılar  
    
                                     
      
   Fethîlik (Eftâh’îyye) Vâfî Ahmed (ʿAbd Allâh bin Muhammed bin İsmâ‘il) el-Vâfî Muhammed‘bin’İsmâ‘il‘eş’Şâkir (Yediciler) Ali er-Rızâ      Taberistan Zeydî-Alavîler Emîrliği Melamilik   
     
                                     
  
   Muhammed bin ʿAbd Allâh el-Eftâh Takî Muhammed (ʿAhmed bin ʿAbd Allâh bin Muhammed) et-Tâkî İsmaililik (İsmâ‘il’îyye/Yedicilik) Muhammed el-Cevâd  Tavvûsîlik (Tavvûs’îyye/Altıcılık) Bâtınîlik (Bâtınî İsmâ‘il’îyye) Ezoterizm 
  
                                       
      
  Tasavvuf Razî ʿAbd Allâh (Hüseyin bin ʿAhmed bin ʿAbd Allâh) ez-Zeki  Kufeli Hamdân Kârmat (Karmatîyye/Yediciler) Ali el-Hâdî  Vâkıfîlik (Vâkıf’îyye) Mitraizm      
    
                                     
             
    Sâbiîlik Mehdi (Fatımi) Ebû-Saʿid Hasan bin Behrâm Cennâbî (Bahreyn) Hasan el-Askerî Muhammed‘bin’Ali‘en’Nakî Muhammedîlik (Muhammed’îyye)       
   
                                   
        
    Muhammed ed-Derezî Fâtımî Devleti Karmatîlik (Yediciler/elʿBakl’îyye) Muhammed el-Mehdi FazlʿAllâh Esterâbâdî (Hurûfilik)  Muhammad bin Nusayr      
  
                                     
              
   Dürzîlik Mustalilik Nizarîlik  On İki İmam Hurûfilik  Nusayrilik    
   
                                    
      
     Mecîd’îyye/Hâfız’îyye Tâyyîb’îyye  Türkistan Aleviliği         Kabbalah    
  
                                    
            
     Sünnî Buhra DavudîʿBuhra’1094  Alamut Kalesi
(Sabbahiyye)
    Muhammed Kebir Arizî  Mahmud Pâsikhânî    
  
                                       
              
   Câʿferî Buhra (1426) Patanî Buhra (1538)  SüleymanîʿBuhra’1591 Alavî Buhra (1625)  Tâcü’l-Ârifîn Ebu’l Vefâ Vefâîlik (Vefâ’îyye)  Nûktâvîlik (Hurûfilik)      
                                     
                    
   Hebtiahs Buhra (1754) Etbeî’MelekʿBuhra’1840 İleri Davudî Buhra (1977)  Tac’ed-Dîn Geylânî Halvet’îyye/Zahid’îyye  Ebu’l Bekâ Baba İlyas Bâbâîlik (Bâbâ’îyye)  Seyyid Nesîmî (Hurûf’îyye)     
   
                                     
                    
  Yusuf Hemedanî Melâmet’îyye/Kalender’îyye  Ûveys bin Âmir-î Karenî (Üveys’îyye)  İmamet (İsnâaşeriyye öğretisi)  Safî’ûd-Dîn İshak Safev’îyye  Baba İshak İshak’îyye  Dedebabalık (Bektaş’îyye)    
    
                                   
   Ahmed Yesevî Yesevilik / Melâmet’îyye  Hallâc-ı Mansûr
(En-el Hak)
  Cûneyd El-Bağdâdî  Sadr’ed-Dîn Mûsa / Hoca Âlâ’ed-Dîn Âli Hâmid’ûd-Dîn-i Veli / Hacı Bayram-ı Veli  Ahmed er-Rifâi     
    
                                       
   
   Kutb’ûd-Dîn Haydar Kalenderilik / Yesevilik Muhy’ûd-Dîn-i Ârabî
(Sufi metafiziği)
 Abdülkâdir Geylânî (Kadir’îyye)  Şeyh İbrahim Cûneyd / Haydar  Bayram’îyye/Celvet’îyye Azîz Mahmûd Hüdâyî  Rıfâ’îyye   
    
                                       
      
   Hacı Bektaş-ı Veli Haydarîlik / Ekberîlik  Sadr’ed-Dîn Konevî (Ekber’îyye) Yefâ’î / Şah Ni'metullah-i Veli Sultân Ali Mirza Safevî Devleti / I. İsmail  Sarı Saltık Dede (Saltuk’îyye) Galip Hasan Kuşçuoğlu    
  
                                        
               
   Ahî Evran / Ahilik  Kızılbaş Ni‘metullâh’îyye İsnâ‘aşer’îyye  Barak’îyyûn  Galibi Tarikatı      
                                       
     
   Taptuk Emre  Abdal Mûsa Burhan’ed-Dîn Hâlil’ûllâh    Alevilik  Kürt Alevîliği         
  
                                     
       
   Yunus Emre Balım Sultan      Nadir Şah Sultan Sahak  Adiyy bin Müsafir       
 
                                    
  Kaygusuz Abdal Bektaşilik Nûrbakş’îyye Câʿfer’îyye Yâresânîler  Êzidîler     
 
                                      
              
     Âli’îyye  Harabât’îyye Usûlî  Ahbârî             
    
                                   
  Pir Sultan Abdal Celâl’îyye      Afşarlar Luviler  Kabalizm      
                                     
        
  Kul Himmet          Kaçar Hanedanı   Işık Alevîliği         
                                 
     
                    Şeyhilik          
                                 
                         Babilik    
    
                                
      
            Velâyet-i Fakih yâ Hükûmet-i İslamî    Ezelî Bâbîler Bahâîlik    
                              
   
              İran           
                            


Alevîler

Alevîlik Tarikâtı ise, Şiilik meşrebi içerisindeki tarihî oluşumu ve diğer sufi/tasavvufî inançlarla olan karşılıklı etkileşim süreci göz önüne alındığında, aşağıda sıralanan akımlardan beslenmek suretiyle gelişerek ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  1. ^ a b W. Madelung, "Khurrammiya" in Encyclopaedia of Islam. Edited by: P. Bearman , Th. Bianquis , C.E. Bosworth , E. van Donzel and W.P. Heinrichs. Brill, 2009. Brill Online.
  2. ^ a b Yarshater, Ehsan, 1983. The Cambridge history of Iran, Cilt 2. s.1005, 1008.
  3. ^ a b Büyükkara, Prof. Dr. Mehmet Ali: "İslam Mezhepleri Tarihi" sayfa 156. Anadolu Üniversitesi Yayınları Eskişehir, Eylül 2010 ISBN 978-975-06-0738-7
  4. ^ Encyclopedia Islamica 10 Temmuz 2011 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. (Farsça)
  5. ^ ABŪ SAʿĪD JANNĀBĪ, Encyclopedia Iranica
  6. ^ The Qarmatians in Bahrain (Bahreyn’deki Karmatîler) 17 Şubat 2012 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., Ismaili Net
  7. ^ Mecca's History 9 Mayıs 2015 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. (Encyclopædia Britannica’dan)
  8. ^ Magnus Thorkell, Imagining the End: Visions of Apocalypse By Abbas Amanat, Sayfa 123
  9. ^ Delia Cortese ve Simonetta Calderini, Women and the Fatimids in the World of Islam, Sayfa 26.
  10. ^ Paul Ernest Walke, Early Philosophical Shiism: The Ismaili Neoplatonism of Abū Yaʻqūb Al-Sijistānī, Sayfa 161.
  11. ^ a b Yuri Stoyanov, The Other God: Dualist Religions from Antiquity to the Cathar Heresy.
  12. ^ Gustave Edmund Von Grunebaum, Classical Islam: A History, Sayfa 600-1258 ve Sayfa 113.
  13. ^ Heinz Halm, 1996, The Empire of the Mahdi: The Rise of the Fatimids, Brill, sayfa 257.
  14. ^ Al-Jubūrī, I M N, "History of Islamic Philosophy", Authors Online Ltd, sayfa 172, 2004.
  15. ^ a b Roger M. Savory (ref. Abdülbaki Gölpınarlı), Encyclopaedia of Islâm, "Kizil-Bash", Online Edition 2005
  16. ^ a b Ahmet Yaşar Ocak, Anadolu Türk Sufiliğinde Ahmed-i Yesevî Geleneğinin Teşekkülü Milletlerarası Ahmed Yesevi Sempozyumu Bildirileri (26-27 Eylül 1991), Ankara 1992, Kültür Bakanlığı Yayınları, s.79-80
  17. ^ a b Dursun Gümüşoğlu: Tâcü'l Arifîn es-Seyyid Ebu'l Vefâ Menakıbnamesi - Yaşamı ve Tasavvufi Görüşleri, Can Yayınları, 2006, s. 61.
  18. ^ a b Dursun Gümüşoğlu: Tâcü'l Arifîn es-Seyyid Ebu'l Vefâ Menakıbnamesi - Yaşamı ve Tasavvufi Görüşleri, Can Yayınları, 2006, s. 73.
  19. ^ a b c d e Dursun Gümüşoğlu: Tâcü'l Arifîn es-Seyyid Ebu'l Vefâ Menakıbnamesi - Yaşamı ve Tasavvufi Görüşleri, Can Yayınları, 2006, s. 48
  20. ^ Muhammed Ebû Zehra: Mezhepler Tarihi, Sayfa 225, Düşün Yayıncılık, İstanbul, 2011. (Câ’bir, i’tikad ve imân esasları konusunda Câ’fer-i Sâdık’tan ders almış ve onun i’tikadını benimsemiştir. Câ’bir bin Hayyân, Câf’er-i Sadık’ın îlmini topladığı beşyüz risâlesini bir araya getirerek tek bir kitâp halinde yayınlamıştır. Câ’bir bu risâlelerin, kendisinin Câf’er-i Sadık’tan edindiği feyz ve ilhâmlar sayesinde teşekkül ettiğini belirtmiştir.)
  21. ^ Muhammed Ebû Zehra, Mezhepler Tarihi, Sayfa 225, Düşün Yayıncılık, İstanbul, 2011. (İmâm Câ’fer’in Allah’ın mevcûdiyetini bilme gayesi için Kozmoloji ilmiyle uğraştığını bildiren deliller vardır. Elde ettiği bilgileri Allah’ın vahdaniyetini ispat etmek amacıyla kullanmıştır. Bu konuda, İmâm Câ’fer-i Sadık, Kur'an’in evren ve tabiât hakkında bilgiler vererek insanları düşündürme methodunu uygulamıştır. Mufaddal bin Amra’ya yazdırdığı “Risalet-ût Tevhîd” adlı kitabında tabiât olaylarının insanın hizmetine sunulmuş olduğunu öne sürerek, hepsinin bir yaratıcının eseri olması gerekliliği hakkında yürüttüğü fikirlerini savunmuştur.)
  22. ^ Ocak, Ahmet Yaşar: Menâkıbu'l-Kudsiyye Fî Menâsıbi'l-Ünsiyye (1995), Türk Tarih Kurumu, s. XLVIII

Başvuru kitapları

Genel tanıtım Kürt Alevîleri Alevîlik / Bektaşîlik tarihi Ghulat tarikâtler Alevî kimliği Avrupa'da Alevîlik Bibliografya Türkçe eserler