On İki İmam

On İki İmam veya On İki İmamlar, İslâm Dîni'nin Şiî mezheplerinden biri olan İmâmiye-i İsnâ‘aşer’îyye (veya Onikiciler; fıkhî mezhep olarak Câferîlik ile Alevîlik) Onikicilik itikadındaki imâm silsilesine verilen addır. Ehl-i Sünnet vel Cemaat inancında da On İki İmamlar'a saygı gösterilir. Ehl-i Beyt'ten Ali ile başlayan On İki İmamlar; Muhammed'in torunlarından Hüseyin bin Ali'nin soyundan devam eder.

Muhammed'inkiyle birlikte On İki İmam'ın kaligrafik temsili.

Şiîlik / Alevî-Câferî ve Sünnîlik arasındaki farklı görüşler

İsnâaşeriyye'ye göre İslâm'ın meşrû halifeliği (velâyet gereği) On İki İmâm'a aittir. İmâmet adı verilen bu husus, Câferî fıkhının temel kaynağını oluşturur. Şiî ve Alevî-Câferî Müslümanların, Sünnîlerden farklı İmam Mehdi beklemektedirler. İmam Mehdi dışındaki İmâmı, Sünnîler kabul etmezler ve Bâtıl zannederek şiddetle reddederler. Fakat Sünnîlikte, Alevîlerin nesebi olan ve Alevî-Câferîlik'teki On İki İmamlar yerine, Sünnîlerin kendilerine halife seçtikleri Ebu Bekir, Ömer, Osman ve Muaviye'yi kabul ederler. Mehdî'nin ortaya çıkmasında görüşler farklıdır. Mâsum (günahsız ve hatasız olmak) sıfatının yalnız Peygamberlere has olduğu gibi, On İki İmamlar'ın herhangi hata veya günah işlemediklerinden dolayı On Dört Mâsum (günahsız ve hatasız olmak) denir ve kaynak olarak da Kur'an-ı Kerîm'deki Ahzâb Sûresi 33. Ayeti buna dair delildir.

Muhammed, Ali el-Mûrtezâ ve Fatıma Zehra'nın isimlerini de ihtiva eden bir haliyle On İki İmâm'ın adlarının İslam hat sanatı ile yazılımı.

On İki İmâm listesi

On İki İmâm, sırasıyla şu şekilde sıralanır:

No İmâm Adı Künyesi Nesebi Lâkabı Yaşadığı tarihler
1 Ali
(علي)
Ebu-l Hasan
(أبو الحسن)
İbn Ebu Talib
(إبن أبي طالب)
Emir-el Mu'minin
(أمیر المؤمنین)
El-Mûrtezâ
(Beğenilmiş, seçilmiş.
Makbûl. Rağbet gören.
Beğenilen.)
(المرتضى) Birinci Ali
599 – 661
2 Hasan bin Ali
(ألحسن)
Ebu Muhammed
(أبو محمد)
İbn Ali ibn Ebu Talib
(إبن علي إبن أبي طالب)
El-Müctebâ
(Seçilmiş. Kıymetli)
(ألمجتبی) İkinci Ali
624 – 670 3–50
3 Hüseyin bin Ali
(ألحسین)
Ebu ʿAbdillah
(أبو عبد الله)
İbn Ali ibn Ebu Talib
(إبن علي إبن أبي طالب)
Seyyid eş-Şühedâ
(Şehidlerin efendisi)
(سید الشھداء) Üçüncü Ali
626 – 680 4–61
4 Ali bin Hüseyin
(علي)
Ebu Muhammed
(أبو محمد)
İbn el-Hüseyin
(إبن الحسین)
Zeyn el-Âbidîn
(زین العابدین)


(Secde eden;
Kulların ziyneti)

Dördüncü Ali
658/9 – 713
5 Muhammed el-Bakır
(محمد)
Ebu Cafer
(أبو جعفر)
İbn Ali
(إبن علي)
El-Bâkır
(ألباقر)


(Alîm)

Beşinci Ali
676–734 57–114
6 Ca'fer es-Sâdık
(جعفر)
Ebu ʿAbdillah
(أبو عبد الله)
İbn Muhammed
(إبن محمد)
Es-Sâdık
(ألصادق)


(Dürüst)

Altıncı Ali
699–765 83–148
7 Musa el-Kâzım
(موسی)
Ebu İbrahim
(أبو إبراھیم)
İbn Câfer
(إبن جعفر)
El-Kâzım
(ألکاظم)


(Sâkin)

Yedinci Ali
745–799 128–183
8 Ali er-Rıza
(علي)
Ebu-l Hasan
(أبو الحسن)
İbn Musa
(إبن موسی)
Er-Rıza
(ألرضا)


(Lâtif)

Sekizinci Ali
765–818 148–203
9 Muhammed el-Cevâd
(محمد)
Ebu Cafer
(أبو جعفر)
İbn Ali
(إبن علي)
El-Cevâd
(الجواد)
Muhammed Takî
(التقي)


(Cömert)

Dokuzuncu Ali
810–835 195–220
10 Ali Naki
(علي)
Ebu-l Hasan
(أبو الحسن)
İbn Muhammed
(إبن محمد)
El-Hâdî (ألھادي),
Ali en-Nakî (ألنقي)


(Mürşîd, Hâlis)

Onuncu Ali
827–868 212–254
11 Hasan el-Askerî (ألحسن) Ebu Muhammed
(أبو محمد)
İbn Ali
(إبن علي)
El-Askerî
(ألعسکري)


(Neferî)

On birinci Ali
846–874 232–260
12 Muhammed Mehdi
(محمد)
Ebu Kasım
(أبو قاسم)
İbnü'l-Hasan
(إبن الحسن)
El-Mehdi
(ألمھدي)


(Delil)

On ikinci Ali
868 255

On İki İmam ile Sûfilik ve Şiîlikteki diğer önemli şâhsiyet, tarikât, ve mezhepler arasında mevcût tarihî yakınlıkların basitleştirilmiş şeması:

                             
          Haşim bin ʿAbd Menâf             
                             
          Haşimoğulları             
                             
          ʿAbd el-Muttalib bin Haşim             
                                
                         
 Amine bint Vehb      ʿAbd Allâh bin ʿAbd el-Muttalib Ebû Tâlib Ez-Zûbeyr Hamza `Abbâs‘binʿAbd‘el’Muttalib 
       
                                
     
 Hatice bint Hüveylid      Muhammed              ʿAbd Allâh bin `Abbâs   
       
                                  
     
          Fatıma Ali     Havlet bint Câ'fer `Alî bin ʿAbd Allâh 
        
     Selman-ı Farisî                                
                  
            Hasan bin Ali Hüseyin Seyyid eş-Şühedâ Muhammed bin Hanefiyye  Abbâsîler Muhammed "el-İmâm" bin `Alî bin el-`Abbâs  
   
                                    
         
   Hasan bin Zeyyîd Zeyyîd bin Hasan Hasan el-Mû'tenâ Zeynelâbidîn Keysanilik  Bû'Müslim’îyye Mazdekçilik
 
                                      
            
   Taberistan Alavîleri Hasan bin Zeyd  ʿAbd Allâh el-Kâmil Muhammed el-Bakır Zeyd bin Ali eş-Şehid Sinbâd Neo’Mazdekçilik
     
                                     
                
   İbrahim bin ʿAbd Allâh  Muhammed bin ʿAbd Allâh (Muhammed bin Abdullah el-Mehdi) İdris bin ʿAbd Allâh
İdrîsîler (Zeyd’îyye)
 İmamet Zeydilik El-Mukanna’îyye Hurremiyye
(Babek Hûrremî)
  
 
                                   
          
   Yahya bin ʿAbd Allâh  Zû'n-Nûn el-Mısrî Câ’bir bin Hayyân Câʿfer es-Sadık  Hasan bin Zeyd'ül-Alevi Kızılbaş Gnostisizm
     
                                          
                   
   Beyazid-i Bestami  ʿAbd`Allâh‘el’Eftâh‘bin’Câʿfer‘i’Sâdık İsmail bin Ca‘fer es-Sâdık Musa el-Kâzım      Çepniler Tahtacılar  
    
                                     
      
   Fethîlik (Eftâh’îyye) Vâfî Ahmed (ʿAbd Allâh bin Muhammed bin İsmâ‘il) el-Vâfî Muhammed‘bin’İsmâ‘il‘eş’Şâkir (Yediciler) Ali er-Rızâ      Taberistan Zeydî-Alavîler Emîrliği Melamilik   
     
                                     
  
   Muhammed bin ʿAbd Allâh el-Eftâh Takî Muhammed (ʿAhmed bin ʿAbd Allâh bin Muhammed) et-Tâkî İsmaililik (İsmâ‘il’îyye/Yedicilik) Muhammed el-Cevâd  Tavvûsîlik (Tavvûs’îyye/Altıcılık) Bâtınîlik (Bâtınî İsmâ‘il’îyye) Ezoterizm 
  
                                       
      
  Tasavvuf Razî ʿAbd Allâh (Hüseyin bin ʿAhmed bin ʿAbd Allâh) ez-Zeki  Kufeli Hamdân Kârmat (Karmatîyye/Yediciler) Ali el-Hâdî  Vâkıfîlik (Vâkıf’îyye) Mitraizm      
    
                                     
             
    Sâbiîlik Mehdi (Fatımi) Ebû-Saʿid Hasan bin Behrâm Cennâbî (Bahreyn) Hasan el-Askerî Muhammed‘bin’Ali‘en’Nakî Muhammedîlik (Muhammed’îyye)       
   
                                   
        
    Muhammed ed-Derezî Fâtımî Devleti Karmatîlik (Yediciler/elʿBakl’îyye) Muhammed el-Mehdi FazlʿAllâh Esterâbâdî (Hurûfilik)  Muhammad bin Nusayr      
  
                                     
              
   Dürzîlik Mustalilik Nizarîlik  On İki İmam Hurûfilik  Nusayrilik    
   
                                    
      
     Mecîd’îyye/Hâfız’îyye Tâyyîb’îyye  Türkistan Aleviliği         Kabbalah    
  
                                    
            
     Sünnî Buhra DavudîʿBuhra’1094  Alamut Kalesi
(Sabbahiyye)
    Muhammed Kebir Arizî  Mahmud Pâsikhânî    
  
                                       
              
   Câʿferî Buhra (1426) Patanî Buhra (1538)  SüleymanîʿBuhra’1591 Alavî Buhra (1625)  Tâcü’l-Ârifîn Ebu’l Vefâ Vefâîlik (Vefâ’îyye)  Nûktâvîlik (Hurûfilik)      
                                     
                    
   Hebtiahs Buhra (1754) Etbeî’MelekʿBuhra’1840 İleri Davudî Buhra (1977)  Tac’ed-Dîn Geylânî Halvet’îyye/Zahid’îyye  Ebu’l Bekâ Baba İlyas Bâbâîlik (Bâbâ’îyye)  Seyyid Nesîmî (Hurûf’îyye)     
   
                                     
                    
  Yusuf Hemedanî Melâmet’îyye/Kalender’îyye  Ûveys bin Âmir-î Karenî (Üveys’îyye)  İmamet (İsnâaşeriyye öğretisi)  Safî’ûd-Dîn İshak Safev’îyye  Baba İshak İshak’îyye  Dedebabalık (Bektaş’îyye)    
    
                                   
   Ahmed Yesevî Yesevilik / Melâmet’îyye  Hallâc-ı Mansûr
(En-el Hak)
  Cûneyd El-Bağdâdî  Sadr’ed-Dîn Mûsa / Hoca Âlâ’ed-Dîn Âli Hâmid’ûd-Dîn-i Veli / Hacı Bayram-ı Veli  Ahmed er-Rifâi     
    
                                       
   
   Kutb’ûd-Dîn Haydar Kalenderilik / Yesevilik Muhy’ûd-Dîn-i Ârabî
(Sufi metafiziği)
 Abdülkâdir Geylânî (Kadir’îyye)  Şeyh İbrahim Cûneyd / Haydar  Bayram’îyye/Celvet’îyye Azîz Mahmûd Hüdâyî  Rıfâ’îyye   
    
                                       
      
   Hacı Bektaş-ı Veli Haydarîlik / Ekberîlik  Sadr’ed-Dîn Konevî (Ekber’îyye) Yefâ’î / Şah Ni'metullah-i Veli Sultân Ali Mirza Safevî Devleti / I. İsmail  Sarı Saltık Dede (Saltuk’îyye) Galip Hasan Kuşçuoğlu    
  
                                        
               
   Ahî Evran / Ahilik  Kızılbaş Ni‘metullâh’îyye İsnâ‘aşer’îyye  Barak’îyyûn  Galibi Tarikatı      
                                       
     
   Taptuk Emre  Abdal Mûsa Burhan’ed-Dîn Hâlil’ûllâh    Alevilik  Kürt Alevîliği         
  
                                     
       
   Yunus Emre Balım Sultan      Nadir Şah Sultan Sahak  Adiyy bin Müsafir       
 
                                    
  Kaygusuz Abdal Bektaşilik Nûrbakş’îyye Câʿfer’îyye Yâresânîler  Êzidîler     
 
                                      
              
     Âli’îyye  Harabât’îyye Usûlî  Ahbârî             
    
                                   
  Pir Sultan Abdal Celâl’îyye      Afşarlar Luviler  Kabalizm      
                                     
        
  Kul Himmet          Kaçar Hanedanı   Işık Alevîliği         
                                 
     
                    Şeyhilik          
                                 
                         Babilik    
    
                                
      
            Velâyet-i Fakih yâ Hükûmet-i İslamî    Ezelî Bâbîler Bahâîlik    
                              
   
              İran           
                            


Ayrıca bakınız

Kaynakça

  1. ^ Nasr, Seyyed Hossein. "Ali". Encyclopædia Britannica Online. 18 Ekim 2007 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 12 Ekim 2007. 
  2. ^ a b c d e f g h i j k l Encyclopedia of the Modern Middle East and North Africa. Gale Group. 2004. ISBN 978-0-02-865769-1
  3. ^ "Hasan". Encyclopædia Britannica Online. 16 Ekim 2007 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Kasım 2007. 
  4. ^ Tabatabae (1979), pp.194–195
  5. ^ "al-Husayn". Encyclopædia Britannica Online. 31 Ekim 2007 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Kasım 2007. 
  6. ^ Tabatabae (1979), pp.196–199
  7. ^ a b Madelung, Wilferd. "'ALÈ B. AL-HUOSAYN". Encyclopaedia Iranica. 5 Ağustos 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Kasım 2007. 
  8. ^ Tabatabae (1979), p.202
  9. ^ a b c Madelung, Wilferd. "AL-BAQER, ABU JAFAR MOHAMMAD". Encyclopaedia Iranica. 29 Nisan 2011 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Kasım 2007. 
  10. ^ a b c Tabatabae (1979), p.203–204
  11. ^ a b Madelung, Wilferd. "'ALÈ AL-HAÚDÈ". Encyclopaedia Iranica. 21 Eylül 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 9 Kasım 2007. 
  12. ^ a b c Tabatabae (1979), p.205
  13. ^ a b c Tabatabae (1979), pp.205–207
  14. ^ a b c Tabatabae (1979), p. 207
  15. ^ a b c Madelung, Wilferd. "'ALÈ AL-HAÚDÈ". Encyclopaedia Iranica. 17 Kasım 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Kasım 2007. 
  16. ^ a b c Halm, H. "'ASKARÈ". Encyclopaedia Iranica. 29 Nisan 2011 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Kasım 2007. 
  17. ^ "Muhammad al-Mahdi al-Hujjah". Encyclopædia Britannica Online. 17 Ekim 2007 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Kasım 2007. 
  18. ^ Muhammed Ebû Zehra: Mezhepler Tarihi, Sayfa 225, Düşün Yayıncılık, İstanbul, 2011. (Câ’bir, i’tikad ve imân esasları konusunda Câ’fer-i Sâdık’tan ders almış ve onun i’tikadını benimsemiştir. Câ’bir bin Hayyân, Câf’er-i Sadık’ın îlmini topladığı beşyüz risâlesini bir araya getirerek tek bir kitâp halinde yayınlamıştır. Câ’bir bu risâlelerin, kendisinin Câf’er-i Sadık’tan edindiği feyz ve ilhâmlar sayesinde teşekkül ettiğini belirtmiştir.)
  19. ^ Muhammed Ebû Zehra, Mezhepler Tarihi, Sayfa 225, Düşün Yayıncılık, İstanbul, 2011. (İmâm Câ’fer’in Allah’ın mevcûdiyetini bilme gayesi için Kozmoloji ilmiyle uğraştığını bildiren deliller vardır. Elde ettiği bilgileri Allah’ın vahdaniyetini ispat etmek amacıyla kullanmıştır. Bu konuda, İmâm Câ’fer-i Sadık, Kur'an’in evren ve tabiât hakkında bilgiler vererek insanları düşündürme methodunu uygulamıştır. Mufaddal bin Amra’ya yazdırdığı “Risalet-ût Tevhîd” adlı kitabında tabiât olaylarının insanın hizmetine sunulmuş olduğunu öne sürerek, hepsinin bir yaratıcının eseri olması gerekliliği hakkında yürüttüğü fikirlerini savunmuştur.)

Bibliografya