Valorant'in yazısında toplumun çeşitli kesimlerinde ilgi uyandıran ve tartışma yaratan bir konuyu inceleyeceğiz. Zamanla, Valorant'in, derinlemesine araştırılmayı hak eden birçok yönü ve yönü olan, alaka ve önem taşıyan bir şekil/tema/tarih olduğu kanıtlanmıştır. Valorant, popüler kültür üzerindeki etkisinden sosyal alandaki etkilerine kadar hem uzmanlar hem de hayranlar tarafından analiz ve düşünce konusu oldu. Bu yazıda, bu konuya kapsamlı ve zenginleştirici bir bakış açısı kazandırmak amacıyla Valorant ile ilgili farklı yönleri yakından inceleyeceğiz.
Valorant | |
---|---|
Geliştirici | Riot Games |
Yayımcı | Riot Games |
Yapımcı |
|
Tasarımcı |
|
Programcı |
|
Sanatçı | Moby Francke |
Besteci | Jesse Harlin[1] |
Motor | Unreal Engine 4 |
Platform | Android Microsoft Windows |
Çıkış | 2 Haziran, 2020 |
Tür | birinci şahıs nişancı taktik nişancı oyunu hero shooter |
Mod | çok oyunculu çevrimiçi oyun |
Valorant (VALORANT olarak stilize edilir), Riot Games tarafından geliştirilip yayınlanan bir free-to-play çok oyunculu taktiksel birinci şahıs nişancı video oyunudur. İlk olarak Ekim 2019'da Project A kod adı altında yayınlanan oyun, 7 Nisan 2020'de sınırlı erişimle kapalı beta dönemine başladı ve ardından 2 Haziran 2020'de resmî olarak yayınlandı.
Valorant, yakın gelecekte geçen takım tabanlı bir taktik nişancı ve birinci şahıs nişancı (fps) oyunudur.[2][3][4] Oyuncular, dünyadaki çeşitli ülke ve kültürlere göre tasarlanmış bir dizi ajan karakter olarak oynarlar. Ana oyun modunda, oyuncular, her bir takımın beş oyuncuya sahip olduğu saldıran veya savunan takıma atanır. Temsilcilerin, her biri ücret gerektiren benzersiz yeteneklerinin yanı sıra öldürme, ölüm veya ani hareketler yoluyla hücum gerektiren benzersiz bir nihai yeteneğe sahiptirler. Her oyuncu her tura "klasik" bir tabanca ve bir veya birden daha fazla "özel yetenek" ile başlar.[3] Diğer silahlar ve yetenek ücretleri, bir önceki turun sonucuna, oyuncunun sorumlu olduğu herhangi bir öldürmeye ve ani artışla yapılan herhangi bir eyleme dayalı olarak para veren bir oyun içi ekonomik sistem kullanılarak satın alınabilir. Oyunda hafif makineli tüfekler, av tüfeği, makineli tüfek, saldırı tüfeği ve keskin nişancı tüfeği gibi çeşitli silahlar bulunur. "Spectre", "Odin" ve "Vandal" gibi otomatik ve yarı otomatik silahlar, doğru atış yapabilmek için oyuncu tarafından kontrol edilmesi gereken geri tepme modellerine sahiptir.
Derecesiz modda, 13 turu kazanan ilk takım maçı kazanır. Saldıran ekibin, Spike adlı bomba tipi bir cihazı vardır ve bu bombayı belirli bir yere götürmesi ve etkinleştirmesi gerekir. Saldıran ekip, etkinleştirilen Spike'ı belirli bir süre başarıyla korursa, patlar ve bir puan alırlar.[3] Savunma takımı Spike'ı devre dışı bırakabilirse veya 100 saniyelik tur süresi, saldıran takım Spike'ı etkinleştirmeden sona ererse, savunma takımı bir puan alır.[5] Bir takımın tüm üyeleri, Spike etkinleştirilmeden önce ölürse veya savunma yapan takımın tüm üyeleri, Spike etkinleştirildikten sonra ölürse, rakip takım bir puan kazanır.[3]
Spike'a Hücum modunda, 4 tur kazanan ilk takım maçı kazanır. Oyuncular raunta, standart oyunlara göre iki kat daha hızlı şarj olan ultisi hariç tüm yetenekler tamamen şarj edilmiş olarak başlar. Saldıran takımdaki tüm oyuncular bir Spike taşır, ancak her turda yalnızca bir Spike etkinleştirilebilir. Silahlar rastgele belirlenir ve her oyuncu aynı silahla başlar. Standart oyunda bulunan nihai ulti küreleri mevcut değildir, ancak onların yerinde farklı özellikler içeren küreler vardır.[6]
Rekabete Dayalı maçlar, ilk 5 oyunu oynandıktan sonra her oyuncuya bir rütbe atayan kazanmaya dayalı bir sıralama sisteminin eklenmesiyle standart maçlarla aynıdır. Bu modda oynanan maçların sonunda gösterilen performansa göre elde edilen birçok kademe vardır.[7] Temmuz 2020'de Riot, rekabete dayalı maçlar için "ikiyle galibiyet" koşulu getirdi; burada 12-12'de tek bir ani ölüm turu oynamak yerine, takımın kazanması için karşı takıma 2 sayı üstünlüğü olmalı. Her uzatma, oyunculara silah ve yetenek satın almaları için aynı miktarda paranın yanı sıra nihai yetenek ücretlerinin yaklaşık yarısını verir. Her iki turluk gruptan sonra oyuncular, ilk setten sonra 6 oyuncunun, ikinci setin ardından 3 oyuncunun ve daha sonra sadece 1 oyuncunun bir beraberliği kabul etmesini gerektiren bir berabere ile oyunu bitirmek için oy kullanabilir.[6][8]
Premier, 5'e 5 oynanan bir oyun modudur ve profesyonel oyuncu olmayı hedefleyen oyuncular için tasarlanmış bir rekabetçi oyun moduna olanak tanır. Premier, 2 Kasım 2022’de Brezilya'da alfa test aşamasına açıldı. 17 Nisan 2023’te global beta duyuruldu ve 25 Nisan 2023’te tüm sunuculara açıldı. 30 Ağustos 2023’te ise resmi çıkışını yaptı. Oyuncular, diğer takımlara karşı rekabet etmek için beş kişilik bir takım oluşturmak zorundadır. Her sezon birkaç hafta sürecektir ve en iyi takımlar Bölüm Şampiyonası'nda yarışmaya davet edilecektir. Bu oyun modu, diğer tüm oyun modlarından farklı olarak harita seçimi için bir seç ve yasakla sistemi içerecektir. Diğer oyun modlarında olduğu gibi sistem tarafından seçilen haritada oynamak zorunda kalmayacaklar.[7]
Ölüm Maçı modu 5 Ağustos 2020'de tanıtıldı.[9] 12 oyuncu arasından 10 dakika içinde 40 öldürmeye ulaşan oyuncu oyunu kazanır. Eğer 40 öldürmeye ulaşılmadan süre biterse 40 öldürmeye en yakın oyuncu oyunu kazanmış sayılır.
Takım Ölüm Maçı" oyun modu 15 Haziran 2023 tarihinde duyuruldu ve 7.0 yamasıyla 27 Haziran'da aktif hale getirildi. Bu oyun modu, standart derecesiz modun ve ölüm maçı modunun öğelerini birleştirir. Oyuncular beşer kişilik iki takıma ayrılır. Her maç 9 dakika 30 saniye sürer ve ilk 100 öldürmeye ulaşan takım kazanır. Eğer 9.5 dakika sonunda hiçbir takım 100 öldürmeye ulaşmamışsa, en fazla öldürmeye sahip olan takım kazanır. Her maç dört aşamaya bölünmüş olup, oyuncular aşamalardan ilerledikçe silah seçimi giderek daha güçlü hale gelir. Oyuncular öldürüldükten sonra yeniden doğarlar ve ihtiyaç duyarlarsa silah yüklemelerini seçip ayarlayabilecekleri bir doğma odasına gönderilirler. Normal ölüm maçı modunun aksine, oyuncular maç başlamadan önce ajanlarını seçmek zorundadır, çünkü bu oyun modunda ajan yeteneklerine izin verilir. Oyuncular, ajanlarının özel yeteneklerini, harita üzerinde rastgele ortaya çıkan Ulti Orblarını alarak veya öldürmelerle şarj edebilirler. Ulti %100'e ulaştığında, ultilerini kullanabilirler. Bu mod, diğer tüm oyun modlarının aksine standart haritalarda değil; Piazza, District ve Kasbah olmak üzere takımlı ölüm maçı için özel olarak tasarlanmış haritalar üzerinde oynanır.[10]
5'e 5 oynanan bir oyun modudur. Her iki takım bir bara sahiptir, bu barda belirli yerlerde belirli silahlar ve yetenekler bulunur. Eğer birisi öldürme alırsa bu bar ilerler. Takım bu bara göre silah atlar. Eğer elinizdeki silahla öldürme aldıysanız silahınız takımınızın silahı olur. Finalde ise size verilen şey "Dev bir bıçak", "Shorty", "Şok oku" ve dahası olabilir. Finalde takım belirli sayıda düşmanı öldürürse kazanır. Ölen kişi rastgele bir konumda yeniden doğar.
5'e 5 oynanır. Herkes seçim ekranında bir ajana oy verir, oylama sonucu bir çark döner ve oylanan ajanlardan biri rastgele seçilir. Seçilen ajan ise tüm takım oyuncularına verilir. Yani çarkın sonucunda "Fade" ajanı seçilirse takımdaki herkes o ajanla oynar. Maçlar derecesiz maç gibidir fakat farklı olarak bir ekonomi sistemi bulunmaz, ayrıca 5 olan takım kazanır. Ancak bu oyun modu sunucu performansını düşürdüğü için kaldırılmıştır.
5'e 5 oynanır. Herkesin elinde bir Kartopu Silahı vardır. Bu silahla kartopu fırlatarak rakiplerinizi öldürmeye çalışırsınız. Haritanın rastgelen bir bölümünde bir portal açılır ve hediyeler düşer. Hediye kutuları ateş edilerek açılır. İçinden yükseltmeler çıkar. Bunlar kaymanızı sağlayan bir paten, seken toplar, uzaklaştıkça büyüyen toplar veya seri atış özelliği olabilir. Her alınan öldürme takıma yazılır ve ilk 50 öldürme alan takım kazanır.Ancak bu oyun modu da kaldırılmıştır.
Bu alt başlığın genişletilmesi gerekiyor. Sayfayı düzenleyerek yardımcı olabilirsiniz. |
Valorant, farklı özel yeteneklere ve yaşam öykülerine sahip 24 adet ajan içerir.[11] Bu ajanlar; düellocu, gözcü, öncü ve kontrol uzmanı olarak dört role ayrılır. Ajanların rolleri şu şekildedir
Jett,[12] Raze,[13] Phoenix,[14] Reyna,[15] Yoru,[16] Neon,[17] Iso[18]
Bu rolün amacı rakip takıma saldırıp onları öldürmektir.
Sage,[19] Cypher,[20] Killjoy,[21] Chamber,[22] Deadlock,[23] Vyse[24]
Bu rolün amacı genellikle taret, tuzak gibi yetenekleri ile rakibin bomba alanına girmesini yavaşlatmak ya da engellemektir.
Breach,[25] Skye,[26] KAY/O,[27] Fade,[28] Sova[29] Gekko[30]
Bu rolün amacı rakiplerin olduğu yerleri yetenekleri ile gösterip onları bomba alanından çıkarmaktır.
Omen,[31] Brimstone,[32] Viper,[33] Astra,[34] Harbor[35], Clove[36]
Bu rolün öne çıkan yeteneği smoke yani duman yeteneğidir, bu yetenek sayesinde rakibin görüşünü kapatıp takımı daha rahat bomba alanına sokmaktır
Valorant, daha önce League of Legends'ı geliştiren Riot Games tarafından geliştirildi ve yayınlandı.[37] Geliştirme, araştırma ve geliştirme bölümü bünyesinde 2014 yılında başlamıştır.[2] Diğer Riot geliştiricileri ile potansiyel oyunlar düşünülürken Joe Ziegler (Valorant oyun yönetmeni), Valorant ile ilgili ilk fikri ortaya atar.[2] David Nottingham, Valorant'ın yaratıcı direktörüdür.[2] Trevor Romleski, League of Legends'ta eski tasarımcı ve Salvatore Garozzo, eski profesyonel oyuncu ve harita tasarımcısı, Valorant için çalıştılar. Half-Life 2 ve Team Fortress 2 için sanat ve karakter tasarımcısı olan eski Valve geliştiricisi Moby Francke ise sanat yönetmenidir.
Valorant, geliştirme ekibinin oyun ve optimizasyonlara odaklanmasına olanak tanıyan Unreal Engine 4 kullanılarak oluşturuldu.[38][39] Minimum donanım gereksinimlerinde saniyede 30 kareye ulaşmak için, daha önce Gears of War 4 üzerinde çalışan Marcus Reid liderliğindeki mühendislik ekibinin, motorun mobil oluşturucusunu kullanarak oluşturucuyu düzenlemek gibi motorda birkaç değişiklik yapması gerekiyordu. Savaş dışı durumlarda karakter animasyonlarını devre dışı bırakarak ve isabet kaydı sürecinde gereksiz değerlendirmeleri kaldırarak sunucu performansını optimize ettiler.
Geliştirme sırasında, Riot Games, oyuncularının en az %70'i için 35 milisaniyeden daha az bir ping için çalışma sözü verdi.[40] Bunu başarmak için Riot, dünyadaki büyük şehirlerin çoğunda veya yakınında sunucular vadetti ve bu sunuculara özel bağlantılar kurmak için internet servis sağlayıcılarıyla birlikte çalıştı. COVID-19 salgını sırasında internet trafiğindeki artış nedeniyle, Riot bağlantıları optimize etmekte ve vadedilen seviyelere ping atmakta sorun yaşadı.
Valorant, Ekim 2019'da geçici bir Proje A başlığı altında tanıtıldı.[41] 1 Mart 2020'de YouTube'da "The Round" adlı bir oyun videosu ile duyuruldu. Oyunun kapalı betası 7 Nisan 2020'de piyasaya sürüldü.[41] Bir beta erişim anahtarı edinme şansı için, oyuncuların hem Riot Games hem de yayın platformu Twitch'e kaydolmaları ve ilgili akışları izlemeleri gerekiyordu.[42] Bu beta 28 Mayıs 2020'de sona erdi ve oyun 2 Haziran 2020'de tamamen yayınlandı.
2020'nin Kasım ayında duyurulan VCT formatı ile Riot Games destekli ilk turnuvalar 2021'in Ocak ayında başladı. Elemeler sonucu belirlenen takımlar Mayıs'ta Berlin ve Eylül'de Reykjavík düzenlenen Masters turnuvalarına $1.300.000 ödül havuzu ve Valorant Champions Berlin daveti kazanmak için katıldı.
VCT 2021 takviminin sonunda ilk Champions turnuvası Berlin'de düzenlendi. Turnuva sonucunda içinde Türk oyuncu Mehmet Yağız İpek'in de bulunduğu Avrupa takımı Acend, Gambit Esports karşısında galip gelerek Valorant tarihinin ilk Dünya şampionu oldu.[43]
2021 yılı ile aynı formata sahip olan espor takvimi yerel ligler sonucunda başarılı olan takımların katıldığı Masters turnuvaları ile başladı. İlk büyük turnuva olan Masters Reykjavik'te şampiyon LOUD takımını mağlup eden OpTic Gaming oldu.[44][45] İkinci büyük turnuva olan Masters Copenhagen'da ise FunPlus Phoenix takımı Paper Rex takımını yenerek şampiyonluğa ulaştı.[46][47]
Takvimin son turnuvası olan Champions'ın Mayıs ayında yapılan duyuru ile İstanbul'da düzenleneceği açıklandı.[48] 31 Ağustos - 18 Eylül arasında düzenlenen Valorant Champions İstanbul, Volkswagen Arena'da oynandı.[49] Turnuvanın sonunda OpTic Gaming'i 3-1'lik skor ile mağlup eden LOUD Dünya şampiyonluğunun ve 300.000$ para ödülünün sahibi oldu.[50] Final maçı çevrimiçi platformlarda toplam 1.505.804 anlık izleyciye ulaştı. Böylece en çok anlık izleyici sayısına ulaşan Valorant maçı rekorunu kırdı.[51]
Oyun, bilgisayar sistemine erişim sağlayan bir çekirdek sürücüsünde çalıştığı ortaya çıktığı için hile karşıtı yazılımı Vanguard nedeniyle eleştirildi. OSNews, Riot Games ve sahibi Çinli teknoloji şirketi Tencent'in oyunculara casusluk yapabileceği ve çekirdek sürücüsünün potansiyel olarak üçüncü şahıslar tarafından istismar edilebileceği konusundaki endişelerini dile getirdi. Ancak Riot Games, sürücünün kendilerine herhangi bir bilgi göndermediğini belirtti ve yazılımdaki güvenlik açıklarını gösteren raporlara ödül vermek için bir hata ödül programı başlattı.